kan een gemeente een vereniging inkomsten verplicht af laten staan aan kringloopwinkel?

wij zijn een vereniging (zonder winstoogmerk )die een 60 tal kinderen in afrika ondersteund met het bekostigen en begeleiden van hun scholing. (Kinderen van gezinnen die dat niet zelf kunnen betalen)
onze hoofdinkomsten (tussen 6000-8000 euro/jaar ) word behaald uit kleding containers die onze gemeente staan, en al enkele jaren met de goedkeuring van deze gemeente.
nu komt er in onze gemeente een kringloopwinkel.
De gemeente besluit gewoon dat alle kledingcontainers per 1 jan. weg moeten en dat alle kleding inzameling naar de kringloopwinkel moet gaan.
Hierbij hebben we het idee dat deze gemeente ons per direct verplicht onze inkomsten (6000-8000 euro per jaar) die we normaliter uit de kleding-inzameling zouden halen, over moeten dragen aan de kringloop winkel.
vraag1>
mogen ze dit zomaar doen ?
vraag2
zo nee. kan iemand hier een argumentatie geven die we kunnen gebruiken.
vraag3
is een kringloopwinkel per defenitie een instelling zonder winstoogmerk of eigenlijk een gewoon bedrijf die in goederen handeld?

alvast bedankt voor uw antwoord

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
De gemeente kan gewoon bepalen dat de kleding containers worden verwijderd. Dus zullen jullie een andere manier moeten bedenken om de kleding in te zamelen.

Antwoorden (1)

Voor het plaatsen van de containers zal een vergunning zijn gegeven. De gemeente kan een nieuwe vergunning weigeren. (Net zoals een gemeente ook kan besluiten om de bibliotheek geen subsidie meer te geven of de harmonie). Hieraan moet beleid ten grondslag liggen dat door de gemeenteraad is goedgekeurd (democratisch dus). Dus, ja, dit kan. Dat jullie organisatie jarenlang containers heeft mogen plaatsen is geen feit met eeuwigheidsgarantie.

Een kringloopwinkel kan een stichting zijn maar ook een bedrijf zijn met een commercieel doel. Als dat laatste het geval zou zijn bij de kringloopwinkel die bij 'jullie' komt, kan ik de beleidswijziging niet volgen. Gemeenten hebben namelijk de de plicht om kledinginzameling te faciliteren, maar mogen daar niet aan verdienen.

Hoe hiertegen bezwaar te maken is, weet ik helaas niet.
Computoon