Hoe niet ongelukkig te zijn in nieuwe slaapkamer?

Van 9 maanden tot een half jaar geleden sliep ik in hetzelfde huis in een andere kamer. Deze was veel ruimer en had een heel inspirerend uitzicht. Toch kon ik er niet goed slapen door de kamers die ernaast lagen. Nu zit ik sinds een halfjaar in mijn veel kleinere kamer met een slecht uitzicht naar buiten. Dit hele halfjaar mis ik mijn vorige kamer steeds erg. Maar ik kan er niet naar terug. Wat kan ik hier aan doen.?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Antwoorden (3)

Ik zou lekker je nieuwe kamer gaan oppimpen! Vrolijk of rustgevend kleurtje, grote spiegel zodat je kamer groter lijkt, wat andere accessoires die je mooi vind of foto's van jou/familie/vrienden neerzetten, audio-apparatuur zodat je mooie muziek kunt luisteren in je kamer, als je een hobby hebt die je in je kamer kunt beoefenen zou ik dat doen, lekker met een vriend/vriendin op je kamer zitten kletsen/bier drinken.. alles zodat je je meer thuis gaat voelen :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oei, wat vervelend. Hoe lang moet je nog in die kamer zitten? Zwaar investeren als je binnenkort weg bent heeft niet veel zin (je kan dan wel wat kleine dingen doen)
Bon, ik zie hier 2 problemen : lelijk uitzicht en beperkt oppervlak.

lelijk uitzicht :
- je kan overwegen om een muurposter te kopen met een buitenzicht. op die manier compenseer je het minder mooie zicht dat je nu hebt. een poster die de hele muur bedekt geeft het meeste effect
- hang een leuke stof voor je venster dat het zicht naar buiten filtert maar niet wegneemt, bv. doorschijnende voile (katoen schermt het best af, polyester laat het meest licht door) in je lievelingskleur. neem panden die tot op de grond komen. combineer dit met een leuk overgordijn

beperkt oppervlak :
-om de kamer ruimte te geven, kan je gebruik maken van spiegels. Hang ze echter niet op ooghoogte vanuit een zittend punt (dus zorg ervoor dat je als je in je zetel of op je bed zit niet constant in een spiegel kijkt). Een goede manier om spiegels te integreren is een spiegelkast kopen of spiegeltegels hangen (die kan je aanpassen aan je eigen behoeften qua grootte, hoogte enz...).
- zorg voor eenheid. vertrekt vanuit één basiskleur waar je van houdt en laat deze terugkomen (bv. gordijnen, borden/kopjes,tapijtje, handdoeken...). combineer dan met kleuren die goed passen bij je basiskleur maar overdrijf hier niet in
- kies thema's. als je bv. houdt van oosterse stijl, hou deze stijl dan consequent vol voor al wat je in je kamer zet. het is trendy om de versiering beperkt te houden, maar je hoeft trends niet te volgen (zo zorg je ook voor meer persoonlijkheid in je inrichting)
- maak gebruik van de mogelijkheden die een kleine kamer je geeft. je kan een kleine kamer heel cosy maken juist door de beperkte ruimte (denk eens aan de inrichting van oude zigeunerwoonwagens die juist zo gezellig zijn omdat ze klein zijn).
Verder kan je licht binnen trekken door de muur waarop het natuurlijk licht valt (dus de muur die verlicht wordt vanuit buiten, waar de zon op schijnt bv. of gewoon die het meest verlicht is vanuit het raam), in een heldere kleur te verven (of er een heldere doek te hangen als je niet mag verven). Eventueel ook een spiegel. Op die manier weerkaats je het licht dan van buiten komt in de ruimte.
Focus op de mogelijkheden van je kamer in plaats van op de nadelen : rustiger gelegen, snel warm enz...
Op internet staan er nog legio tips om kleinere kamers te verfraaien, bv. op tinyhouseblog.
liveisgreat
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
ik bedacht me nog iets, maar helaas heb ik geen plaats meer in mijn antwoord...
-als je kamer te weinig zon aantrekt, is de kleur "geel" de oplossing. effen gele overgordijnen bv. geven de indruk dat het zonnig is, ook al is de lucht buiten grijs. heerlijk als je wakker wordt met de indruk dat het zonnig is. je hoeft hiervoor geen felgeel te nemen, zachtgeel of (licht) okergeel werkt ook. je kan ook een muur in het (oker)geel nemen of een (oker)gele doek hangen. als je liever wit neemt om te verven, meng er dan een klein beetje geel onder.
-Vermijd in een kleine kamer stoffen met een druk en kies voor effen. als je een bedrukte stof neemt, pas dan op voor kleine motieven. neem dan liever één groot motief dat in het oog springt en bouw de rest errond. je kan motieven aan de andere kant ook uitspelen als je één stijl behoudt (bv; heb ik een kleine kamer ingericht in Marokkaanse stijl en hiervoor juist heel veel prints gebruikt. deze passen wel bij elkaar en zijn allemaal in Marokkaanse stijl).
Waar komt het onbehaaglijke gevoel door? Door het niet inspirerende uitzicht of speelt er meer? Ga op zoek naar de oorzaak van het ongelukkige gevoel zodat je meer constructief naar een oplossing kunt zoeken.

Als het puur de sfeer is dan kan je je natuurlijk je lekker gaan uitleven. Maak er een echt project van en ga met pen en papier eerst een vel volschrijven met alles wat je te binnenschiet qua 'wat maakt mijn kamer leuker, fijner, gezelliger'. Ga daarna strepen en laat staan wat binnen jouw budget en mogelijkheden te realiseren valt.

Ga er vervolgens mee aan de slag en maak er een plek van waar je je helemaal thuis voelt en lekker kan bijkomen. Jouw plek in huis! Succes!