Ik vraag me wel eens af waarom er zo weinig orgelmuziek is voor beginners. Dit stimuleert toch juist??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Antwoorden (5)

Orgelmuziek is op het moment helemaal niet populair. Dat zal de reden wel zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn wel heel veel leuke pianoboeken voor beginners. Die kan je toch ook gebruiken om mee op het orgel te spelen? Ik neem aan dat je als beginner nog geen pedalen gebruikt. En de aanslag is bovendien op orgel eenvoudiger, omdat de toetsen een minder harde aanslag nodig hebben. Dus genoeg boeken om leuk mee te oefenen!
Amadea
13 jaar geleden
Orgelmuziek is wat algemeen, en ik kan niet uit je vraag halen of het hier over kerkorgel of elektronisch orgel gaat.
Maar over beide richtingen valt wel wat te zeggen.

Het elektronisch orgel (Eminent, Riha) is bijna helemaal verdrongen, door het keyboard en synthesizer. En het kerkorgel staat minder in de belangstelling, omdat het kerkbezoek al jaren daalt.

Mocht je vraag over kerkorgel (klassiek) gaan, dan zijn er toch wel mogelijkheden. De organist Dick Sanderman heeft veel gecomponeerd voor beginners. En zo zijn er wel meer, maar het is wel even zoeken.

De link hieronder is de kerkorgel.startpagina. Er valt veel te lezen, ook over muziek voor beginners, en eventueel zou je daar je vraag ook eens kunnen stellen. Ik denk dat de mensen daar je vraag graag willen beantwoorden. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle organisten die befaamd zijn om hun kunnen, hebben eerst allemaal grondige theoretische onderbouwing gehad op de piano. Als je op hoog niveau zit op de piano, kom je al héél ver bij het orgel. Daarom zijn er niet zoveel stukken voor beginners geschreven: organisten beginnen in de regel altijd eerst op keyboard of piano.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik aan orgel denk, denk ik aan 2 dingen:
Hammond B3 en Joey DeFrancesco

Hoezo de orgel history? Steengoed!